Как практиката да е медитация
Когато застанем на постелката, крайната ни цел е медитацията. Ето някои неща, които ще улеснят търсенето ни.
ВГЛЕДАЙТЕ СЕ ВЪВ ВЪТРЕШНОСТТА НА ТЯЛОТО СИ И ГО ВИЖТЕ КАТО ПРАЗНО МЯСТО
Има един древен текст—Виджнана Бхайрава—дар от бог Шива, и в него Шива дава някои янтри (образи), които да се визуализират постоянно като средства за медитация. Някои от тези янтри представят тялото като нямащо нищо вътре в себе си. Очаква се да медитираме върху идеята, че сме пространство или празнота. Структурите, които съставят тялото като кости, мускули, органи и съдове само изглеждат плътни и имащи маса, но когато използваме дълбоко усещане и осъзнатост, с които да проникнем чак до тяхната същност, не намираме никаква плътност, нищо, което да е съществено или трайно. Медитирането върху това пространство на вътрешността ни ще ни разкрие, че между слоя кожа, която покрива цялото тяло на повърхността и костният мозък в костите, скрити много дълбоко, има достатъчно пространство, в което да се поместят милиони паралелни вселени. Като йоги, ние наблюдаваме това вътрешно пространство като празно, без форма, за да осъзнаем, че която и да е форма няма субстанция. Можем да използваме съзнанието си да отразяваме качеството на това пространство като средство да създадем тишина и неподвижност в позите си.
Практиката разкрива, че нашите ръце, крака, таз, торс и глава имат това общо качество на празнота и пространство. Наблюдаването на пространството ни помага да бъдем тихи и неподвижни, което е ефективно средство да спрем ненужни, хабитуални, груби или недоловими движения в асана практиката. Например, можем да създадем усещането за безкрайно пространство в Гледащо надолу куче като пуснем корени чрез дланите и краката си, стабилизираме ръцете и краката и след това създадем безкрайно издължаване през ръцете, краката и гръбнака. И ако позата ни е тиха, стабилна и в нея има пространство, ще можем да усетим и елиминираме всичко ненужно, като всички онези малки мърдания и донагласяния, които правим по навик или всякакви странни и безсмислени движения, които се появяват в тялото и ума ни. Като фиксираме вниманието си върху пространството, започваме да виждаме всяко движение като излишно и разсейващо ни, нежелано прекъсване на потока съзнателност, която сме създали.
СМЕНЯЙТЕ ДВИЖEНИЕ С НЕПОДВИЖНОСТ БЪРЗО И МАЙСТОРСКИ
По време на практика, независимо дали стоим в асана или изпълняваме преходите от една асана към друга, умът ни може да е толкова ясен, че бързо да премахнем движения, които нямат място там. Повторенията на движенията и позите имат за цел да ни научат да пристигаме в медитативно състояние без много шум и подготовка. Тъй като сме репетирали доста пъти как да подготвим позата, включая варианти на постановката, дишането и ритъм, можем да влезем в асана бързо, с лекота, с точни и чисти движения. Заставаме в позата и бързо оставаме неподвижни. И когато добием това майсторство, започваме да долавяме разликата между бързо и забързано, едното бидейки точно, прецизно и без нищо излишно, а другото пришпорено, хаотично и без много контрол. Неспокойствието, нетърпението или прибързаността не е онова, което искаме. Искаме флоу, да се “носим” в практиката си с чистота (на движенията си), чистота на виняса позициите, изпълнявайки преходите контролирано и сръчно и пак да оставаме стабилни, тихи и готови да застинем в неподвижност по всяко време. Учим се как да се движим бързо и да спираме бързо, да превключваме между движение и пълна неподвижност с лекота. Тази техника също ви вкарва в медитация много бързо.
НАМЕРЕТЕ НЕПОДВИЖНОСТ ВЪВ ВСЯКА ПОЗА, НАПРАВЕТЕ ВСЯКА ФОРМА НЕПОДВИЖНА
Един от начините да се разшири понятието за медитация е да си позволим свободата да намираме неподвижност във всяка позиция, по всяко време и за каквото и да е време. С други думи, дайте си позволение да се насладите на всяка позиция и поза, която ви носи неподвижност, независимо колко странна или необичайни ви изглежда. Единственият общо валиден критерий за всяка поза е да пристигнете в нея в настоящия момент и да създадете потока на вътрешна осъзнатост. Не позволявайте някой друг да ви диктува какво е състояние на медитация. Единственото правило, което е приложимо е да намерите неподвижност и да се наслаждавате на тази неподвижност, и в този момент, преди всичко, да оцените спирането на всякаква активност.